Geoblog.pl    Markopolo68    Podróże    Dzikie Pola    Brama Polskiej Ukrainy - Międzybórz

Brama Polskiej Ukrainy - Międzybórz

Ukraina
Ukraina, Międzybórz

Opuszczając Lwów kierujemy się na wschód. Pierwszą miejscowością są Winniki. Nazwa pochodzi od winnic uprawianych tutaj w przeszłości. Dalej Złoczów, z zamkiem Sobieskich i Tarnopol, byłe miasto wojewódzkie w II Rzeczpospolitej. Dojeżdżamy do Podwołoczysk nad Zbruczem. Tutaj przebiegała ustalona w Traktacie Ryskim granica II Rzeczpospolitej i ZSRR. Na podjeździe do Wołoczyska bunkry sowieckie z lat 30-stych. Dalej Chmielnickij, do 1954 roku - Płoskirów. Miasto wojewódzkie położone w rozległej ( Płoski) dolinie ( Rów ) rzeki Południowy Bug.
A dalej ...
Brama Polskiej Ukrainy. Trzy najdalej na wschód wysunięte fortece I Rzeczpospolitej. Bar, Międzybórz i Starokonstantynów. My zjeżdżamy z głównej drogi w lewo, kierując się do miejscowości Międzybórz. Tutaj u ujścia Bużka do Bugu stoi druga co do wielkości po Kamieńcu Podolskim Twierdza Rzeczpospolitej. Długa jest jej historia. Widziała Tatarów z Ordy podążających Czarnym Szlakiem po łupy. Zdobyli ją kozacy w Powstaniu Chmielnickiego. Byli tu też Turcy i ks. Siedmiogrodu Jerzy Rakoczy. Stacjonował Tadeusz Kościuszko, Rosjanie i Bolszewicy. W latach pokoju bogactwo budowali kupcy polscy, wołoscy, ormiańscy, żydowscy, greccy ... Brama Polskiej Ukrainy. Granica Zachodu i Orientu.
Dzisiaj senna wioska z kolorytem stad gęsi na rozlewiskach. Szkoła, przystanek i sklep.
Tylko mury zostały. I wieża potężna.